TWÓRCY – STRATEGIE MYŚLENIA

Proces planowania, tworzenia, ale także współtworzenia, współpracy i cieszenia się sukcesem. Dlaczego Twórca dokonał takiego a nie innego wyboru. Każde dzieło lubię rozpatrywać w kontekście Lidera / Twórcy oraz uwarunkowań zewnętrznych w jakich powstawało dzieło. Spotkanie odbyło się z realizatorami spektaklu operowego "HALKA" S. Moniuszki. Spotkania, rozmowy, dyskusje przy wirtualnym stole ...

5 maja 2020 r., w 201. rocznicę urodzin Stanisława Moniuszki TVP Kultura wyemitowała Halkę z Opery Nova w Bydgoszczy zarejestrowaną na DVD/Blu-Ray z okazji ubiegłorocznego Roku Moniuszkowskiego. Godzinę przed emisją, za pośrednictwem sieci internetowej, odbyło się spotkanie osób ciekawych świata opery z postaciami zaangażowanymi w bezpośrednią, artystyczną kreację bydgoskiej Halki moderowane przez Mariusza Grudnia.

Mariusz Grudzień - pomysłodawca i prowadzący spotkanie, trener biznesu, wykładowca, menedżer w każdej wolnej chwili powracający do swoich pasji - muzyki i opery: „Kultura to ważny obszar życia, a wśród niej świat wielkich produkcji operowych. Fascynuje mnie sztuka - stworzone dzieło, a jeszcze bardziej proces jego planowania, tworzenia w osobistym akcie Twórcy, ale także współtworzenia, współpracy i cieszenia się sukcesem. Dlaczego Twórca dokonał takiego a nie innego wyboru? Każde dzieło lubię rozpatrywać w kontekście Lidera / Twórcy oraz uwarunkowań zewnętrznych w jakich powstawało dzieło.”
Gośćmi spotkania byli:
Natalia Babińska - reżyser warstwy teatralnej spektaklu, wizjonerka sceny i Teatru. Pokazała nam swój indywidualny świat powstawania spektaklu operowego. Pierwszym krokiem tego procesu jest analiza muzyki, emocji które ona wywołuje. Te emocje stanowią siłę i moc, która wspiera i pomaga budować sceny w oparciu o libretto zapisane w partyturze. "Słyszę formę muzyczną do której dopasowuję historię. To proces intuicyjny, z muzyki wyrastają w mojej głowie sytuacje sceniczne". Dla Opery Nova Natalia Babińska wyreżyserowała także "Rigoletto" G. Verdiego (2014) i "Straszny dwór" S. Moniuszki (2019).

Jolanta Wagner - solistka, sopran, gwiazda operowa, legendarna już odtwórczyni partii Halki w realizacji bydgoskiej oraz nagraniu DVD. Odsłoniła przed nami swój świat jako śpiewaczki operowej: "Muzyka była ze mną od dziecka. Aktualnie tym żyję. Śpiew jest dla mnie czymś naturalnym". Na pytanie o postrzeganie roli Halki odpowiedziała: "Jest dla mnie czymś osobistym. To tęcza barw i emocji. Każda kobieta niezależnie od ilości pieniędzy w portfelu, czy klasy samochodu jakim jeździ chce być kochana, tak jak kocha Halka. Ufa, pragnie, wierzy, przebacza itd. itd. Dlatego to Halka emocjonalnie może reprezentować każdą pełnokrwistą kobietę".

Adam Szurka - koncertmistrz wiolonczel orkiestry Opery Nova. Przybliżył spektakl z perspektywy muzyka orkiestry. "Najpierw muzycy się rozgrywają przed spektaklem, wchodzimy do orkiestronu, gasną światła i pojawia się cisza .... Ważne, by w każdy spektakl wkładać tyle emocji, by odbiorca czuł się wyjątkowo. Wielka orkiestra staje się wielką rodziną". W rozmowie o solo wiolonczelowym w operze Halka w IV akcie, aria Halki O MÓJ MALEŃKI, muzyk opowiedział o współtworzeniu z HALKĄ palety barw. "Przed solo wybrzmiewa ostatni akord i nagle jest się samemu, z wiedzą, że niczego nie można cofnąć / poprawić". Każde wykonanie, każdy spektakl jest inny. Emocje to bardzo osobiste wrażenie.
Piotr Wajrak - dyrygent, jeden z najwybitniejszych dyrygentów operowych świata. "Dla mnie kierownictwo muzyczne to realizacja oczywiście własnej wizji artystycznej, ale przefiltrowanej bardzo silnie przez współdziałanie z reżyserem, muzykami i śpiewakami ... Moniuszko wziął na warsztat bardzo poważny temat, aktualny do dzisiaj - wielowymiarowa krzywda kobiet przez świat mężczyzn - realia sceniczne nie mają być skansenem folklorystycznym, ale teatralną dekoracją aktualnego wciąż dramatu". Opowiadając o rejestracji telewizyjnej Piotr Wajrak powiedział: "rozpoczęliśmy produkcję płyty od nagrania i montażu ścieżki dźwiękowej, następnie nagrywaliśmy warstwę wizyjną do gotowego już dźwięku, kolejny etap to rejestracja 2-3 spektakli z udziałem publiczności, a wreszcie ostateczny montaż całości z dołożeniem napisów w trzech językach".


Jacek Marczyński - krytyk muzyczny Rzeczpospolita, autor książek o świecie muzyki, opery, baletu. Redaktor pokazał perspektywę historycznej tradycji wykonawczej oper Stanisława Moniuszki oraz perspektywę współczesnego widza. "Opera jest sztuką bardzo emocjonalną. Ze sceny muszą płynąć doznania, by widownia mogła je poczuć". "Obecnie nastąpiła zmiana spojrzenia na Halkę - uwolnienie od silnego zakorzenienia w tradycji szlachecko - ludowej. Przejście do spojrzenia uniwersalnego". Kobiety wzięły w obronę  HALKĘ. Aktualnie ta postać wie, czego chce, broni swego prawa do szczęścia". Redaktor odnosząc się do Bydgoskiej HALKI, zwrócił uwagę na jej uniwersalną wartość. Połączenie współczesności z tradycją, na ciekawe odniesienia do baroku - w pokazaniu przerysowanego szlacheckiego świata oraz do romantyzmu - w sposobie ujęcia tytułowej Halki  jako romantycznej bohaterki, którą miłość prowadzi do obłędu i śmierci.

Podczas 75-minutowego spotkania pojawiło się jeszcze wiele ciekawych spostrzeżeń i perspektyw patrzenia na lidera, współpracę, zespół, emocje, muzykę, śpiew, operę.

Mówiliśmy także o tradycji wykonawczej i inscenizacyjnej oper Moniuszki w świecie przez kilka poprzednich dekad, która związana była z Marią Fołtyn, co zostało udokumentowane i opisane w książce MARIA FOŁTYN ŻYCIE Z MONIUSZKĄ, autorstwa Adama Czopka i Juliusza Multarzyńskiego.

Dziękujemy widzom za liczny udział w spotkaniu, jednocześnie za zaproszenie nas do swoich domów wszystkich regionów Polski oraz w Kanadzie, Francji, Niemczech, Ukrainie i Wielkiej Brytanii.
Przed komputerem - podczas naszego spotkania, następnie przed telewizorem - oglądając transmisję Halki zasiadały całe rodziny.

Do spotkania na widowni / scenie teatrów operowych i filharmonii.
Do spotkania w świecie online.

Organizator: Wyższa Szkoła Bankowa w Bydgoszczy i Toruniu
Patronat Honorowy - Opera Nova w Bydgoszczy - dyrektor Maciej Figas
Patron medialny: MAESTRO http://maestro.net.pl
Współorganizatorzy:
Fundacja Straszny Dwór
Instytut Skutecznego Działania